РіSA-2022: оприлюднено мінізвіти з креативного мислення

Аналітики Українського центру оцінювання якості освіти продовжують опрацьовувати матеріали PISA-2022. Сьогодні у фокусі уваги — креативне мислення, інноваційна галузь цього циклу PISA, яка допомагає визначити рівень готовності учнівства до викликів непередбачуваного життя. У світі, що стрімко змінюється, креативне мислення стає одним із найважливіших чинників успішності як у навчанні, так і в професійному житті. Важливість креативності виходить за межі традиційних освітніх досягнень — вона стимулює адаптивність, інноваційність та готовність розвиватися в умовах непередбачуваності. Включення цього аспекту до програми PISA підкреслює зростаючу потребу в розвитку у молоді тих якостей, які допомагають їй залишатися конкурентоспроможною й ефективною в швидкозмінюваному світі.

Наздогін до національного звіту, в якому розгорнуто викладено основні результати України з креативного мислення, підготовлено короткі добірки, де узагальнено найважливіші та найцікавіші знахідки. Із цих матеріалів ви дізнаєтеся про рівень розвитку креативного мислення українського учнівства на тлі інших країн-учасниць PISA-2022, чинники, що впливають на формування цієї навички, зокрема взаємозв’язок гендерних особливостей, соціально-економічних умов, мотивації учнівства, його участі у позанавчальних активностях, інноваційних педагогічних підходів із рівнем розвитку креативного мислення 15-річних підлітків. Добірки стисло, ілюстративно та інформативно висвітлюють означені питання, що допоможе краще зрозуміти національні особливості розвитку креативності та можливі шляхи для вдосконалення освітніх практик із формування креативного мислення.

Цей мінізвіт також доступний англійською мовою , що відкриває його для широкої міжнародної аудиторії, яка цікавиться розвитком креативного мислення в освітніх системах. Завдяки англомовній версії мінізвіту освітні спільноти, аналітики та політики інших країн можуть глибше ознайомитися з українським досвідом, порівняти його з власними здобутками та викликами, а також знайти можливості для спільних ініціатив. Англомовна версія звіту не лише підсилює глобальну комунікацію, але й підтримує інтеграцію українських освітніх ідей у світовий контекст.

Окрім цього, фахівці УЦОЯО переклали мінізвіт, підготовлений ОЕСР «Нові результати PISA з креативного мислення: чи можуть 15-річні підлітки мислити нестандартно» , де висвітлено ключові досягнення з креативного мислення на міжнародному рівні. Інформація, викладена в ньому, доповнює наші мінізвіти та надає загальну картину того, наскільки креативними є підлітки в Україні та світі. З цього випуску ви дізнаєтеся, зокрема, про таке:

  • Учнівство яких країн є найуспішнішим у креативному мисленні.
  • Як пов’язані академічні успіхи та креативне мислення? Чи є академічні досягнення обов’язковою умовою для успіху в креативності, і яку роль відіграють базові знання в цьому процесі?
  • Чому дівчата перевершують хлопців у всіх видах завдань із креативності, зокрема в письмовому вираженні та вирішенні соціальних проблем?
  • Які підходи в освітній політиці забезпечують високі досягнення учнівства в креативному мисленні?

Глибше зануритися у галузь креативного мислення можна за допомогою рамкового документа щодо оцінювання цього домену, підготовленого ОЕСР та перекладеного вітчизняними фахівцями українською мовою. З нього ви дізнаєтеся про сутність креативного мислення, його конструкт, підходи до вимірювання в PISA тощо. Крім того, краще зрозуміти те, як в PISA оцінюють креативність учнівства допоможуть зразки завдань, які в інтерактивному форматі представлені на сайті ОЕСР.

Нагадаємо, що наразі в Україні триває активна підготовка до основного етапу дев’ятого циклу PISA, який відбудеться на весні 2025 року. Його провідною галуззю визначено природничо-наукові дисципліни, інноваційною — «Навчання в цифровому світі» (Learning in the Digital World), а опційною (додаткова опція) — оцінювання з іноземної мови (Foreign Language Assessment, FLA). Дані цього PISA-2025 будуть особливо цінними для України, адже дозволять порівняти результати українських підлітків за три цикли. Це допоможе відповісти на запитання про ймовірні освітні втрати нашого учнівства, що є очікуваними з огляду на виклики війни.

Стежте за перебігом дослідження та відкривайте для себе найцікавіші матеріали за його результатами на офіційному сайті PISA Ukraine. Долучайтеся до розуміння нових тенденцій і відкриттів у сфері освіти разом із нами!