PISA У ФОКУСІ #89

Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти продовжують перекладати тематичні звіти за підсумками попередніх циклів міжнародного дослідження якості освіти PISA, підготовлені фахівцями Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

У 89-му тематичному числі, що ґрунтується на даних PISA-2015, розглянуто питання про те, чи може справедливість в освіті сприяти соціальній мобільності. 

Згідно з висновками дослідників, у більшості країн і економік, які брали участь у PISA-2015, cередня різниця в академічній успішності між учнями з гарними та поганими соціально-економічними передумовами для навчання (88 балів) еквівалентна приблизно трьом рокам навчання в школі. Але в середньому по країнах ОЕСР 一 учасницях дослідження близько 11 % учнів другої групи за підсумками тестування отримали результати, що відповідають результатам найвищої чверті показників успішності у відповідних країнах.

Окрім цього, у більшості країн вплив соціально-економічного статусу на успішність виявляється рано і з часом поглиблюється. Серед 10-річних учнів розрив в успішності з математики, пов’язаний із соціально-економічним статусом, становить приблизно дві третини від того, що спостерігається серед 25–29-річних у середньому по 12 країнах ОЕСР, для яких є дані для порівняння.

Також висока успішність 15-річних учнів із поганими передумовами для навчання є сильним предиктором висхідної освітньої та соціальної мобільності.

Досвід інших країн може стати в пригоді в Україні, адже в нас теж є чимало шкіл, де спостерігаються відмінності в успішності учнівства, пов’язані із соціально-економічним статусом, а також із фаховістю викладацького складу. У процесі впровадження реформи Нової української школи питання якості викладання в школах із будь-яким учнівським контингентом – це засадниче питання, адже від його вирішення залежить забезпечення рівності й справедливості на рівні загальної середньої освіти.

Нагадаємо, що наприкінці 2023 року Український центр оцінювання якості освіти оприлюднив Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022.